Nagyboldogasszony napja,egyik legrégibb katolikus Mária ünnepünk
|

|
Ezen a napon ünnepli az egyház Mária mennybemenetelét és egyben Magyarország oltalmazóját. Az ünnep első elnevezései "dormito"- elalvás vagy "pausatio"- elpihenés utal Szűz Mária halálára. Szent István királyunk volt az, aki az országot Szűz Mária oltalmába ajánlotta halálos ágyán, mivel nem volt a trónon utóda (Imre herceg ekkor már halott). Innen az elnevezés is Regnum Marianum azaz Szűz Mária országa. Viszont a Székelyeknél régebb óta meglévő Babba Maria (Földanya) kultusz, okot adhat érdekes párhuzamokra, ősiségünkel, és ősi vallásunkal kapcsolatban.
|
Népszokások, búcsúk e napon:
|

|
Sokfelé búcsúnap. Híres magyar búcsújáró helyek: Andocs, Máriagyüd, Feldebrő, Csorna, Mátraverebély...
Az ünnep vigíliáját (előestéjét) általában virrasztással töltik a hívek, Mária énekeket énekelve, imádkozva. Leghíresebb Mária énekünk a körmeneteken is gyakran hallható Boldogasszony anyánk című dal.
Az asszonyok egy jelképes koporsóba Mária szobrot helyeznek, mellé virágokat, füveket tesznek, virrasztanak, majd másnap körmenetben viszik a koporsót.
Szokás volt továbbá erzen a napon virágot, gyógynövényt szedni, majd a templomban megszenteltetni, a betegeket aztán ezzel gyógyították, de jutott belőle a csecsemő bölcsőjébe vagy a halottak koporsójába is. Azt is tartották, ha tűzre dobják a füveket az véd a vihar ellen. A téli holmikat ezen időszakban kitették a napra, szellőztették, hogy a moly bele ne menjen. Dologtiltó nap is volt, sütni például nem szabadott, azt tartották a tűz ilyenkor kicsap a kemencéből. Ha szép, napsütéses volt az idő, az jó szőlő vagy szilvatermést jelentett. Néhol keresztet vágtak a gyümölcsfába, hogy bő termés legyen.
|
Legrégibb Máriához intézett imának:
|

|
A legrégibb Máriához intézett imának, az „Oltalmad alá futunk, Istennek szent anyja!” kezdetű imádságnak a legősibb szövegét egy III. vagy IV. századra tehető egyiptomi papiruszon találták meg, és már a bizánci kopt liturgiában is szerepelt.
„Oltalmad alá futunk, Istennek szent anyja!
Ne vesd meg könyörgésünket szükségünk idején,
hanem oltalmazz meg minket minden veszedelemtől,
mindenkor dicsőséges és áldott Szűz!
Asszonyunk, közbenjárónk és szószólónk!
Engeszteld értünk Fiadat,
ajánlj minket Fiadnak,
Mutass be minket Fiadnak! Ámen.”
|
Magyar emlékek: Königsbergi töredék!
|

|
Königsbergi töredék. (Első részét Toldy Ferenc egy könyv támlájából fejtette ki.) A magyar költészet fejlődése szempontjából fontos szerepük volt a késő-középkori vallásos énekeknek, az anyanyelvű cantióknak, vagyis népénekeknek.
Mária szép verág
és szízeknek gyöngye
a mennyei udvarnak
nagy szép fénössége
mert vagy Istennek anyja
angyaloknak asszonya
nagy méltóság néköd
kinél nagyobb nem lehet
Istennek utána
sem földön sem mennyön
Szeretetnek rósája
tégöd ékösíte
szent alázatosságnak
violája szépíte
tisztaságnak lilioma
igen tégöd tisztöle
és mindön jószágnak
jámborságnak szentségnek
édösségös illatja
tégöd mind elhata."
|
Magyar emlékek: Rákóczi Ferenc buzgó éneke
|

|
II. Rákóczi Ferenc imát írt elő katonái számára, valószínűleg ő a szerzője aRákóczi Ferenc buzgó éneke című kurucdalnak, amely figyelemre méltó Mária-tiszteletről tanúskodik:
„Ó, te angyaloknak ragyogó csillaga,
Édes Jézusomnak szerelmetes anyja,
Édes nemzetemnek ki vagy pátrónája,
Hívlak segítségül népem oltalmára.
Fogadásod szerint magyar népet ne hadd,
Minden ellenségtől, kérlek, hogy oltalmazd,
Ó, édes Szűzanyám, ellenségem rontsad,
Népem színe előtt futamását adjad.”
|
|